۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

خرید کتاب13

اُفت مخاطب سینماها با صعود آمار کرونا

اُفت مخاطب سینماها با صعود آمار کرونا

آمار فروش فیلم‌ها و حضور تماشاگر در سالن‌های سینما با بالا رفتن آمار فوتی‌های کرونا، روند نزولی پیدا کرده و برخی سینماها نیز ترجیح می‌دهند اصلا فعالیتی نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، با افزایش آمار مبتلایان به کرونا ویروس، فیلم‌هایی که برای جذب مخاطب روی پرده سینماها آمدند، کم‌کم کارایی خود را از دست می‌دهند و برای فیلم‌هایی که برای اکران بعدی انتخاب شده‌اند، چندان امیدی برای رونق گیشه نیست.

کمتر از ۲۰ روز است که از بازگشایی سینماها پس از چهار ماه تعطیلی می‌گذرد، اما بعضی‌ سینماها هنوز کار خود را آغاز نکرده‌اند و با رویه فعلی برخی سینماداران معتقدند حتی اگر دستور به تعطیلی سینماها هم داده نشود، با افزایش آمار مربوط به کرونا، سینماها خود به خود رو به تعطیلی خواهند رفت.

سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی در این‌باره به ایسنا گفت: در حال حاضر بیشتر پردیس‌های بزرگ سینمایی، یک پنجم سال قبل خود مخاطب دارند و شاید غیرطبیعی نباشد که سینماهای کوچک کلا تعطیل باشند.

او درباره فیلم‌های جدیدی که از ۲۵ تیر ماه قرار  است اکران شوند نیز خاظرنشان کرد: نمی‌دانم فیلم‌های جدید چه مخاطبی را به سینما می‌کشاند ولی یکی از آن‌ها فیلم کودک است که در جای خود انتخاب عجیبی است برای این مقطع چون در این مدت حتی یک کودک یا نوجوان را هم در سینما «آزادی» ندیده‌ام. اصلا خانواده هم کم به سینما می‌آید و بیشتر زوج‌های جوان برای دیدن فیلم‌ها می‌آیند. 

همچنین امیر قطبی، مدیر اکران سینما ایران هم در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا درباره وضعیت مخاطبان این سینما بیان کرد: از روزی که سینماها بازگشایی شدند ما هم فعالیت خود را شروع کردیم و به هر حال وضعیت با سال قبل قابل قیاس نیست، ولی نکته مهم این است که در همین شرایط خاص کرونایی در سه، چهار روز اول بازگشایی، وضع خیلی بهتر بود در حالی که الان یک هفته‌ای است که افت شدید مخاطب داریم.

او اضافه کرد: وقتی آمار فوتی‌های کرونا به ۱۶۰ تا ۲۰۰ نفر می‌رسد معلوم است که روی حضور مردم در سینماها نیز تاثیر می‌گذارد. ما در سالن‌ها ۵۰ درصدی که گفته شده را برای رعایت پروتکل‌ها در نظر داریم ، اما ۱۰ درصد آن هم پُر نمی‌شود و مخاطب زیادی به سینما نمی‌آید. آمار  نسبتا خوب روزهای قبل هم فقط برای دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» بود ولی  فیلم‌هایی که از قبل روی پرده داشتیم اصلا فروشی ندارند.

وی ادامه داد: سینما «ایران» چهار سالن دارد که این روزها مخاطبشان خیلی کم است. از ۲۵ تیر هم قرار شده سه فیلم جدید اکران شود که فعلا فقط اکران «زن‌ها فرشته‌اند ۲» مسجل شده و فکر نمی‌کنم اکران یک فیلم کودک در این شرایط مناسب باشد. 

اما به‌جز سینماهایی که حسابی افت مخاطب دارند، سالن‌هایی هم هستند که یا ممکن است به تعطیلی دوباره برسند یا اصلا بازگشایی نشده‌اند. مثل سینما مرکزی در تهران که مقیمی، مسئول‌آن به ایسنا گفت:  ما اصلا سینما را باز نکردیم تا ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود چون  آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا هر روز بالاتر می‌رود و نگران این هستیم که یک نفر مبتلا وارد سینما شود و ۱۰ نفر دیگر هم مبتلا شوند، چون به هر حال مکان‌های سرپوشیده خطرناک‌تر هستند.

او با اشاره به اینکه این سینما زیر نظر یک مجموعه خیریه است افزود: ما نیز مثل دیگر همکاران خود دغدغه شغل و درامد داریم ولی با اطلاعاتی که از برخی همکاران گرفتیم که چندان رضای‌بخش نیست، فعلا بیشتر نگران این هستیم که فعالیت سینما یک نفر را به آمار مبتلایان اضافه نکند.

با وجود دغدغه سینماگران نسبت به آمار فروش فیلم‌ها، این نگرانی هم هست که در شهرهای قرمز یا وضعیت هشدار سینماها با تعطیلی دوباره روبرو شوند هرچند بسیاری معتقدند سالن‌های سینما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از خیلی مراکز یا مکان‌های عمومی دیگر کم‌خطرتر است، اما با این حال دولت اعلام کرده در شهرهای پرخطر مشاغل گروه‌های سه و چهار فعلا ممنوع از فعالیت هستند و برای برخی مشاغل در تهران نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام

ایسنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی مجاهدی

خرید کتاب136

تصویب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت /اجرای همسان‌سازی ظرف ماه‌های آتی

تصویب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت /اجرای همسان‌سازی ظرف ماه‌های آتی

هیات دولت با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در تأدیه بدهی‌اش به سازمان تامین اجتماعی موافقت کرد؛ به این ترتیب دست سازمان برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باز شد.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی صادر شد، بخشی از سهام دولت در ۹ شرکت مهم دولتی به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی متعهد است با اتکاء به این منابع جدید ظرف مدت کوتاهی طی ماه‌های آتی نسب

ایسنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی مجاهدی

خرید کتاب46

واکنش‌ها به رد اعتبارنامه تاجگردون در مجلس

واکنش‌ها به رد اعتبارنامه تاجگردون در مجلس

برخی نمایندگان در فضای مجازی به رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا، در پی رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون ، منتخب مردم گچساران وی در اولین پست اینستاگرامی خود نوشت: «مجلس رأی اعتماد به اعتبارنامه نداد؛ تمام آنچه که حجت بود ادا شد. مردم خونسردی خودشان را حفظ کنند.»

تاجگردون در پست اینستاگرامی دیگری نوشت: «وقتی دیشب به من گفتند در جلسه غیرعلنی وقت می‌گذارند و رای گیری در جلسه علنی، نپذیرفتم و صبر خواستم تا تفألی به حافظ بزنم و استخاره‌ای به قران کریم. شعر حافظ برایم جالب بود. نتیجه زا می‌دانستم چون استخاره هم در این مسیر آمد ولی رفتنم بهتر از نرفتنم بود. قطعه ای از شعر را در جلسه امروز خواندم: محتاج قصصه نیست گرت قصد خون ماست/ چون رخت از آن توست به یفما چه حاجت است»

برخی نمایندگان از جمله ابراهیم رضایی، اقبال شاکری و روح‌الله نجابت نیز در صفحات شخصی خود در توییتر اقدام به انتشار رأی مخالفت خود در خصوص این اعتبارنامه کردند.

علی‌اصغر خانی رئیس کمیسیون تحقیق در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: « فرآیند طی شده در پرونده آقای  تاجگردون طبق پروتکل قانونی بوده است و تمام مراحل از شروع بررسی این پرونده در شعبه و از آنجا به کمیسیون تحقیق و از کمیسیون به صحن در همین روال قانونی صورت گرفت و با رأی امروز هم همه ما نمایندگان و مردم باید تابع قانون باشیم.»

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان نیز در توییتر خود نوشت: «همه نمایندگان، نماینده گچساران در مجلس هم هستند و بنده بطور خاص پاسخگوی مردم شریف و انقلابی گچساران و باشت تا زمان انتخاب نماینده جدید خواهم بود.»

مجتبی توانگر نماینده تهران نیز در توییتر خود نوشت: « پرونده  تاجگردون رو بستیم. ‏دستور کار  مجلس حل مشکل  معیشت است»

همچنین مجتبی رضاخواه نماینده تهران نیز در صفحه شخصی خود در توییتر این گونه نوشت: «یکی از دلایل رد اعتبارنامه تاجگردون، دفاع بد و مغلطه تعجب‌برانگیز پزشکیان بود.  ایشان با اشاره به حدیثی نتیجه گرفت که اگر کسی اتهامات علیه خودش را رد کند، باید آنها را نادیده گرفت!

‏پس نقش دادگاه چیست؟ از این پس تلاش می‌کنیم پیگیر حقوق مردم شریف و فهمیده باشت و گچساران هم باشیم.»

وی در توییت جداگانه‌ای نوشت: «اعتبارنامه آقای تاجگردون بعد از شنیدن ۱۵ دقیقه صحبت نماینده مخالفین و ۳۰ دقیقه دفاع ایشان و آقای پزشکیان رد شد.»

روح‌الله نجابت نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «این است مجلس انقلابی ...» و رای به رد اعتبارنامه تاجگردون را «گام نخست مجلس یازدهم در مبارزه با فساد» خواند و افزود «مجلس نشان داد که عصاره فضائل ملت است. ان‌شاءالله تا آخر چنین می‌ماند.»

وی در توییت جداگانه‌ نوشت: ‏« به‌فضل الهی مجلس یازدهم از اولین آزمون خود سربلند بیرون آمد. انقلابی‌گری در عمل رخ نمایاند. عمل به وصیت امام گویای آن است که مکتب امام زنده است. ‏افزون بر مطالبات مردم استان فارس، تا انتخابات میان‌دوره‌ای به‌طور ویژه پیگیر مطالبات مردم عزیز  گچساران و باشت خواهم بود.»

وی در توییت دیگری نوشت:«با عبور مجلس از موضوع اعتبارنامه تاجگردون، اکنون مسأله همه نمایندگان مجلس یازدهم معیشت و معیشت و معیشت است ولاغیر.»

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان نیز توییتر خود نوشت: « بنابر نامه وزارت اطلاعات به عنوان مهمترین سند موجود، با اعتبارنامه آقای تاجگردون مخالفت کردم.

‏دعوای شخصی با کسی نداریم، اما حرمت و اعتبار جایگاه نمایندگی مجلس را باید حفظ کرد.»

حسن شجاعی علی آبادی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در پایان نطق امروز خود با اشاره به رد اعتبارنامه غلامرضا تاج گردون در جلسه علنی امروز گفت:  قضاوتی راجع به درستی یا غلطی رد این اعتبار نامه ندارم، اما می‌خواهم به همه مردم حوزه گچساران اعلام کنم که چنین نیست که شما در مجلس نماینده‌ای نداشته باشید . همه ما نماینده مردم گچساران و باشت هستیم. اگر دیروز یک نفر از حقوق مردم گچساران و باشت دفاع می کرد امروز همه مجلس تا تعیین تکلیف نماینده آنها از حقوق آنها دفاع خواهد کرد.

غلامرضا نوری نماینده بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی رای‌گیری درباره اعتبارنامه منتخب گچساران در صحن علنی را خلاف قانون دانست و گفت‌ که این کار بدعتی در قانون‌گذاری بوده است.

در همین رابطه زهره الهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «آقای تاجگردون رد اعتبارنامه شما در جهت صیانت از خود شما و حفظ شان و جایگاه مجلس بود. امیدواریم رویه خود را اصلاح کنید. همه نمایندگان و مسئولین باید مراقب رفتار و اعمال خود باشند.

ضمن احترام به رای مردم شریف باشت و گچساران ما نمایندگان آمادگی خود را برای دفاع از حقوق مردم شریف و عزیز باشت و گچساران اعلام میکنیم و در جهت رفع مشکلات این حوزه انتخابیه گام برخواهیم داشت.»

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین هم در توییتر خود نوشت: «مردم بدانند مجلس یازدهم شفافیت و نظارت و مبارزه بافساد را از درون خود آغازکرد. مسئولان نیز بدانند این ریل گذاری از مجلس آغاز شده و همه را دربر خواهدگرفت. بطور قطع  مبارزه با فساد مقدمه بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز خواهدبود و نمایندگان اولویتی جز بهبود معیشت و اقتصاد مردم ندارند.»

علیرضا زاکانی هم در صفحه توییتر خود اینگونه نوشت: «هزاران درود و سلام بر ملت ایران بویژه مردم گچساران و باشت. ‏گرچه مجلس در اصلاح خود امروز گامی مهم برداشت ولی تازه در آغاز راهیم.  ‏ان شاء الله گام اصلی، حرکت در رفع مشکلات اقتصادی مردم خواهد بودکه بی شک خدمت به همگان علی الخصوص عزیزان  گچساران و باشت اولویت نمایندگان مجلس می باشد.»
جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر هم در توییتر خود نوشت: « امروز به وظیفه قانونی خودم عمل کردم و از این پس نیز بنا به وظیفه انسانی و تعهد نمایندگی ملت، خودم را موظف می‌دانم تا مردم عزیز گچساران و باشت را نیز در مجلس شورای اسلامی نمایندگی کنم. ‏مجلس شورای اسلامی با تمام توان از مردم انقلابی گچساران و باشت، حمایت خواهد کرد.»

احمد نادری نماینده تهران در توییتر خود نوشت: « درود بر شهدای مظلوم استان کهکیلویه و بویراحمد و سلام بر مردم انقلابی آن.  ‏با افتخار اعلام می کنم از امروز در حد توانم پیگیر امور مربوط به مردم شریف حوزه انتخابیه گچساران و باشت خواهم بود.»

 

ایسنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی مجاهدی

خرید کتاب73

تعطیلی دوباره استخرهای سرپوشیده

تعطیلی دوباره استخرهای سرپوشیده

مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران از تعطیلی دوباره استخرهای سرپوشیده به دلیل شیوع موج دوم کرونا خبر داد.

رضا گل‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دلیل شیوع دوباره موج کرونا در کشور و با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونای وزارت ورزش و جوانان، کلیه استخرهای سرپوشیده استان تهران که از اول تیر بازگشایی شده بودند، از فردا (پنج‌شنبه) دوباره تعطیل خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تعطیلی شامل استخرهای سرباز نیز خواهد بود یا خیر، تصریح کرد: استخرهای سرباز فعلا مشکلی برای ادامه فعالیت ندارند و باز هستند.

گل‌محمدی در پایان گفت: بنا به تصمیم ستاد ملی کرونا، سالن‌های ورزشی رشته‌های پربرخورد همچون کشتی، رزمی و... همچنان تعطیل است و اجازه فعالیت ندارند اما برای رشته‌های انفرادی مشکلی برای ادامه فعالیت آنها وجود ندارد.

انتهای پیام

 

ایسنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی مجاهدی

خرید کتاب16

چگونگی اجرای کارورزی و برنامه‌های امتحانی در دانشگاه علوم بهزیستی

چگونگی اجرای کارورزی و برنامه‌های امتحانی در دانشگاه علوم بهزیستی

چگونگی انجام کارورزی در مقاطع مختلف و چگونگی اجرای برنامه‌های امتحانی دانشگاه علوم بهزیستی بررسی شد.

 به گزارش ایسنا، دکتر امیرمسعود عرب، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در نشست با معاونان آموزشی، درمان، فرهنگی – دانشجویی و مدیر آموزش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و جمعی از دانشجویان و نماینده دانشجویان در انجمن صنفی که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن یادآوری این موضوع که جایگاه دانشجویان در دانشگاه و پشتیبانی از خواسته‌های آنان را مهم می‌داند، گفت: تمامی اقدامات برای حفظ سلامتی دانشجویان و آسیب کمتر به روند آموزش دانشجویان است و تصمیمات در شرایط فعلی کرونایی کشور، باید با توجه به منافع اکثریت دانشجویان اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: درخواست‌های دانشجویان اگر با شرایط و قوانین دانشگاه هماهنگ باشد، امکان اجرا دارد.

عرب در ادامه اظهار کرد: اولویت با حفظ سلامتی دانشجویان است و اگر برای اجرای برنامه‌ای آموزشی یا پژوهشی، دانشجویان مجبور به تردد در تهران و یا شهرهای محل سکونتشان شوند و چون احتمال ابتلای آنان به بیماری کرونا افزایش می‌یابد، اصلا موافق آن نیستیم و باید آن برنامه به آینده موکول شود.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی افزود: دانشجویان می‌توانند سئوال‌ها و نظرهای خود را از طریق سامانه، تشکل‌های دانشجویی و یا شورای صنفی مطرح کنند و حتی از همه گروه‌های آموزشی خواستیم که گروه‌هایی در فضای مجازی با دانشجویان داشته باشند و مسایل موردی گروه را با هم در میان بگذارند و در مواقع لزوم، مسئولان دانشگاه نیز کمک خواهند کرد.

دکتر آرش میراب‌زاده، معاون آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی در پاسخ به سئوالی از سوی دانشجویان گفت: اساتید که امر آموزش را هدایت می‌کنند، حق دارند که روش انجام امتحانات را هم تعیین کنند و هر سیستم و روشی که استاد صلاح بداند و به آموزش اعلام کند، مورد تایید بخش آموزش دانشگاه نیز است.

وی همچنین در مورد عدم شرکت در امتحانات افزود: دانشجویان برای عدم شرکت در امتحانات، باید مستندات محکمی ارائه بدهند.

دکتر سهیلا شهشهانی‌پور، مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم بهزیستی با اشاره به اینکه سامانه نوید برای اجرای آزمون‌های پایان ترم قابل استفاده نیست، گفت: از سامانه "فرادید" و یا هر روشی که استاد صلاح بداند و به آموزش اعلام کند، برای اجرای آزمون‌های پایان ترم استفاده خواهیم کرد.

مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم بهزیستی یادآور شد: برنامه امتحانات دانشجویان مقطع کارشناسی، از ۱۴ تیرماه به ۲۱ تیرماه تغییر کرده است و زمان برگزاری امتحانات دانشجویان ارشد و دکتری نیز به عهده گروه‌های آموزشی گذاشته شده است تا خودشان هماهنگ کرده و به آموزش اعلام کنند.

شهشهانی‌پور، در مورد مدت زمان دوره‌های کارورزی نیز گفت: نمی‌توانیم میزان ساعتی را که برای کارورزی‌ها در آئین‌نامه‌های آموزشی ذکر شده، تغییر بدهیم.

دکتر حسن شاکری، معاون فرهنگی – دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی نیز در پاسخ به سئوالی گفت: سلامتی تک تک دانشجویان برای مسئولان دانشگاه مهم است و در اوایل اسفندماه ۹۸ برای جلوگیری از گسترش شیوع ویروس و انتقال آن به دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه، سریعا نسبت به تعطیلی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها اقدام شد.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم بهزیستی، دکتر بیژن خراسانی، معاون درمان و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی نیز طی سخنانی و در پاسخ به سئوال دانشجویان، کارورزی‌ها، شرایط بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تحت پوشش دانشگاه به لحاظ سیاست‌ها و اقداماتی را که برای پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا اعمال شده است، تشریح کرد.

 

ایسنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی مجاهدی

خرید کتاب79

دستاوردهای کرونایی که لگدمال بی‌توجهی‌ها شدند/ گلایه‌های وزیر بهداشت از مردم و مسئولان

دستاوردهای کرونایی که لگدمال بی‌توجهی‌ها شدند/ گلایه‌های وزیر بهداشت از مردم و مسئولان

وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت در بحران کرونا گفت: عده‌ای دچار سهل‌انگاری شدند. این عده چه از مردم و چه از دوستان غیر مردم که در جایگاه‌های مختلف در بخش خصوصی یا دولتی نشسته‌اند، سبب شدند این دستاورد عظیم ملی در مقابله با کرونا ساده انگاشته شود.

به گزارش ایسنا سعید نمکی در جلسه‌ اضطراری ستاد کرونای پایتخت گفت: روزی به یکی از عزیزانم گفتم چرا ماسک نزدی تا بیمار نشوی؟ و او با بغض به من گفت وقتی به بیمارستان رفتم و دیدم پزشک و پرستاران دیگر ماسک ندارند. آن را از صورتم برداشتم؛ عین روزهای دفاع مقدس که قمقمه آب را به یکدیگر می‌بخشیدند. شما افتضاح تحصن در اروپا و آمریکا و آمدن پزشک و پرستار به خیابان را در ایران ندیدید و این علتی ندارد جز غیرت ملی کادر درمانی کشورمان. وقتی طبیب متخصص دانشمند ما آنگونه صحبت می‌کند من او را می‌ستایم اما گله‌ من از این بخش نیست، این تحسین برانگیز است اما گله من از این است که وقتی به مقامات ارشدمان آدرس غلط می‌دهیم، تصمیم گیری‌ها غلط از آب در می‌آید و من دیگر نمی‌توانم به آقای دکتر بگویم پرسنل من دارند آلوده می‌شوند و از این حقانیت به خوبی نمی‌توانم دفاع کنم. گله من از این جاست و نه از ایثار و جوانمردی و گذشتی که انجام شد. چرا زبان من به عنوان وزیر شما باید در یک مرجع عالی کند شود به دلیل استناد به واژه‌های غیر کارشناسی که ممکن است حتی از سر گذشت بوده باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: من نمی‌خواهم ایثار و گذشت را با چنین بخشی قاطی کنم. بیشترین زیان در این دوران در بخش سلامت داده شده است. همه بخش‌های کشور اذیت شدند اما هیچکس به اندازه ما اذیت نشد، ما بیشترین شهید را دادیم و زمانی که همه فرار کردند از آسیب‌های عفونت، بچه‌های ما دل به این آتش زدند. زمانی که همه‌جا تعطیل شد ما سه شیفته کار کردیم. ما بیشترین ضرر اقتصادی را کردیم. بیمارستان‌های دانشگاهی از درآمدهای اختصاصی خود تنها ۱۵ درصد درآمد دارند در حالی که ۶۰ تا ۷۰ درصد مخارج خود را با این درآمدها باید بگذرانند. بیشترین زیان جانی، مالی و همه چیز را در این مدت دادیم.

نمکی خاطرنشان کرد: من به عنوان وزیر و یک خدمتگزار کوچک، شرمنده این مدافعین سلامت هستم که با تمام گذشت این مدت را طی کردند. ما برنامه‌ داریم اما عده‌ای دچار سهل انگاری شدند. این عده چه از مردم و چه از دوستان غیر مردم که در جایگاه‌های مختلف در بخش خصوصی یا دولتی نشسته‌اند، سبب شد این دستاورد عظیم ملی ساده انگاشته شود. من مدت‌ها بود جلوی دوربین نیامده بودم. هم قهر بودم، هم دلشکسته بودم و هم عصبانی بودم. بارها گفتم این دستاورد بزرگ ملی را از دست می‌دهیم و این حرکت بزرگ افتخار آفرین در عرصه بین‌المللی را در عرصه بین‌المللی لگدمال بی توجهی نکنید. من خدمت مقام معظم رهبری نوشتم که من بارها گفتم کسانی که چندین سال است مرا می‌شناسند می‌دانند من در عمرم تملق نکرده‌ام ولی خدا شاهد است حمایت و بصیرت مقام معظم رهبری در این دوره را وظیفه دارم، اعلام کنم.

وی با اشاره به اینکه یک روزنگار کرونا دارد، تصریح کرد: در خیلی از روزهای این روزنگار که ان شاءلله اگر عمری باشد، منتشر می‌شود نوشته‌ام که خدایا تا من زنده‌ام و تا زمانی که این مسئولیت بر دوش من است، سایه بلند مقام معظم رهبری را از سر من بر ندار. من خدمت ایشان عرض کردم که نگران مرگ سه رقمی هستم. ما به زحمت آمار را به حدود ۳۰ مرگ در روز رساندیم و به سمت تک رقمی کردن این عدد بودیم به شکلی که حتی در تهران توانستیم این کار را بکنیم. ما برنامه مرگ تک رقمی و کنترل بیماری را داشتیم. ما گفتیم در فاز اول مدیریت، فاز دوم کنترل و فاز سوم مهار بیماری‌ را خواهیم داشت تا جایی که در ۱۳ استان به فاز مهار بیماری رسید.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: معاون بهداشتی ما پروتکل‌های بهداشتی برای ۱۳۰۰ شغل و حرفه را طی ۱۰ شبانه روز نوشت. چرا؟ زیرا ما در تحریم هستیم. برخی مردم امورشان را در یک زیر پله و با فروش چند جفت جوراب می‌گذراند.

نمکی عامل مشکلات اقتصادی و ما خزانه خالی را تحریم‌های ظالمانه آمریکا خواند و گفت که اگر به بنده بگویند مقصر این صحنه کیست، می‌گویم آمریکای جنایتکار مقصر است؛ آمریکایی که بدترین و ناجوانمردانه ترین تحریم‌ها را بر ما اعمال می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم افزود: رئیس جمهور مملکت باید به این موضوع فکر کند . کسی در انگلیس درس می‌خواند و گفت ۲۰ هزار پوند به من داده‌اند به عنوان یک دانشجو که در اوج گرفتاری کرونا غصه نخورم. در اینجا که این شرایط فراهم نیست. من که نمی‌توانم شب به شب به یک دستفروش، راننده تاکسی و... پول بدهم یا نمی‌توانم جور دیگری به مغازه داری که چک برگشتی او می‌تواند منجر به خودکشی اش شود، کمک کنم. باید بگویم بازگشایی کنید.

وی بااشاره به مقاله یکی از بزرگان اقتصاد علیه خود گفت: نوشته بود که در آینده تو باید پاسخگو باشی اما من گقتم اقتصاد دانان باید به کمک من می‌آمدند که من چگونه صنعت را اداره کنم که معیشت مردم در این شرایط در آن لحاظ شده باشد. اقتصاد دانان مملکت شما باید به من راهکار ارائه می‌کردید که من ببینم چگونه می‌توانم مملکت را در شرایط سخت کرونا به گونه‌ای اداره کنم که طغیان ناشی از فقر و گرسنگی نداشته باشم. من در بیابانی به فردی می‌گویم آب آلوده را نخور و او می‌گوید این تنها قدح آب من است، پس میگویم لااقل آن را بجوشان و بخور.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اینکه ما در بحران کرونا دچار خسران شدیم، نه اینکه ندانیم این بازگشایی آمار را افزایش خواهد داد نه اینکه نفهمیم وقتی مترو و اتوبوس یک سوم توان نقل و انتقال جمعیت را دارد با چنین پدیده‌ای مواجه نخواهیم شد، اینها جهل ما نبود بلکه ضعف ما و زانو زدن ما در مقابل اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت. مردم باید بدانند و اگر روزی قرار باشد این زحماتی که عزیزانم کشیده‌اند مورد هجمه قرار گیرد مجبور می‌شوم حرف‌هایی را بزنم. من از برنامه وزارت بهداشت و تلاش همکارانم دفاع می‌کنم و به‌شدت زانو می‌زنم و دست یکایک کسانی که به ما کمک کردند را می‌بوسم. نیروهای مسلح، صدا و سیما، سازمان‌های مردم نهاد، خیرین، روحانیت و... بسیار به ما کمک کردند. روحانیت چنان با نجابت با ما برخورد کردند که تا گفتیم نماز جمعه، مساجد و صحن بقاع متبرکه باید بسته شود، پذیرفتند. از سوی دیگر استانداران محترم با تمام وجود به صحنه آمدند و کسی مارا تنها نگذاشت.

وی با تقدیر از دادستانی‌ها ادامه داد: نشد از یک دادستانی بخواهیم که شخصی دارد حرف بی ربط در مورد کرونا می‌زند و او را صبح بعدش در شعبه دادستانی نخواهند. ما از دو سمت تحت فشار بودیم، یک سمت کانال‌های معاند خارجی و یک سمت از درون و افرادی که داشتند در اوج زحمت، بچه‌های ما را تضعیف می‌کردند.

نمکی افزود: هیچ ستاد مقابله با کرونایی را مقتدرتر از ستاد استان تهران ندیدم. این نمونه‌ای برای بحران‌های آتی مملکت شد. آرایش جدید نیرو در تهران که با کمک دکتر زالی با روابط عمومی بالا و سایر عزیزان الگویی شد برای بحران‌هایی که خدایی نکرده در سطح تهران ممکن است به وجود آید البته همیشه پوزیشن‌های اداری نیست که حماسه می‌آفریند بلکه دل‌ها و روح‌های بلند هم موثر هستند. ارتباطی که میان شهرداری، استانداری و... شکل گرفت، نمونه بود و باید آن را به عنوان یک سمبل تاریخی برای روزهای بحران نگه داریم.

وی با تاکید بر اینکه در برخی موارد نمی‌توان به عقب بازگشت، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم مردمان خسته و وامانده را برگردانیم به شعار در خانه بمانید. امسال ناجا از ۴ صبح روز ۱۳ بدر در خیابان‌ها بود و خیلی تلاش شد. برای اولین‌ بار در تاریخ این مملکت روز ۱۳ بدر مردم در خانه ماندند اما الان نمی‌توان مردم را با شعار در خانه نگه داشت، این واقعیتی است که باید پذیرفته شود. نه می‌شود مردم را با شعار در خانه بمان نگه داشت و نه می‌شود کسبه را مجبور کرد که کسب و کار را تعطیل کنند. ما باید به یک راهکار جمعی برسیم. چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید. اول از همه روشی هنرمندانه لازم داریم تا مردم را متقاعد به رعایت برخی چارچوب‌ها کنیم.

نمکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما در اپیدمی می‌گوییم اگر پروانه‌ای در هرات پر زد  باید در استان خراسان و سیستان و بلوچستان ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده منتظر طوفانش باشیم. بنده که با مدیریت اپیدمی بیش از ۳۰ سال پیش ذهنم شکل گرفته است. روز اولی که خبر شیوع این ویروس را در چین دریافت کردم، به همکارانم گفتم که خودتان را برای یکی از ناشناخته‌ترین، خطرناک‌ترین و عجیب‌ترین ویروس‌های جهان آماده کنید.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز پنج تن از معاونان من در پنج  استان برای ویزیت حضور پیدا کرده‌اند و قرار است تا فردا  در۱۰ استان را ویزیت کنند.

وی افزود: من روز اول دکتر گویا و دکتر رئیسی را به استان‌ها فرستادم تا تخت‌ها و پروتکل‌ها را آماده کنند. ما اولین کشور جهان بودیم که پروازها را قطع کردیم. بنده در ۷ بهمن جلسه‌ای برای قطع پروازهای چین برگزار کردم. خیلی از افراد باور نمی‌کردند و به شوخی می‌گرفتند.

دکتر نمکی ادامه داد: ما اولین کشوری بودیم که در ورودی‌های زمینی، دریایی و هوایی گیت‌هایی را برای کنترل افراد گذاشتیم و زمانی که کیت آزمایش کرونا در دنیا حرفش به میان آمده بود، ما به کمک دکتر بیگلری و خانم دکتری مختاری آزاد، طراحی روش pcr را برای شناسایی ویروس انجام دادیم و تا ۱۵ روز پس از اپی سنترهای گرفتار در قم و گیلان به ما مقداری کیت رسید که دکتر آسایی از سفر خود به ژنو آورده بودند.

وی ادامه داد: تست ۵۷ دانشجوی ایرانی ووهان که اواسط بهمن به کشور آمدند توسط خودمان انجام شد بنابراین این کشور خودش را برای یک چنین هجمه‌ سنگینی آماده کرده بود و ما با برنامه پیش آمدیم که اینگونه آبرو خریده شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اینکه ما ستادهای فرماندهی تشکیل دادیم و کلی پروتکل تنظیم کردیم و تمام تیم‌هایمان را برای ورود به چنین صحنه‌ پر حادثه‌ سهمگینی آماده کردیم یک  ضرر هم برایمان داشت که عده‌ای خیلی به نظرشان راحت آمد.

نمکی افزود: آمریکایی‌ها به غیر از چند هزار میلیارد که برای معیشت مردمانشان هزینه کردند،۱۱۱ میلیارد دلار را فقط برای بخش سلامتشان هزینه و انگلیسی‌ها ۲۰ میلیارد تنها برای بخش سلامت هزینه کردند در حالی که بنده از یک میلیاردی که مقام معظم رهبری فرمودند زیر ۳۰ درصدش را تا امروز توانسته‌ام دریافت کنم ولی با توجه به میزان مرگ و ابتلا و گرفتاری‌هایمان و میزان آوارگی مردم در درمان، از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هفت به یک ما جلو بودیم که این حرکت‌های بزرگ به معنای یک برنامه و ایثار و یک روش موفق است.

وزیر بهداشت گفت: ما با اتکا بر همدلی و وفاق ملی بود که توانستیم کاستی‌ها را جبران کنیم. اینکه توانستیم در فاز اول دفاع خوب بکنیم و در فاز دوم حمله‌خوب انجام دهیم نشان از یک مدیریت منسجم برنامه‌ ریزی شده بود و معتقدیم موفق‌ترین برنامه‌ جهانی را در عرصه‌ ملی ما داشتیم.

وی با اشاره به اینکه روزی BBC ,VOA و ... زحمات ما را در مقابله با کرونا به سخره می‌گرفتند، گفت: وقتی آن افتضاح را در اروپا و آمریکا دیدند. خفه‌خون گرفتند. آن‌هم اروپا و آمریکایی که میزان تختش به هزار نفر جمعیت در بدترین شرایط ۶ تا ۷ برابر ما است. با تمام زحماتی که در طرح تحول سلامت کشیده شد، میزان تخت ما به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت ۱.۶ است. این یعنی در جایی ۱ و در جایی حتی زیر یک است در حالی که فرانسه ۷.۷ تخت به ازای هزار نفر جمعیت دارد. این کاستی‌های در اوج شرایط تحریم‌ها است.

نمکی افزود: تکرار بعضی شعارها و واژه‌ها باید تبدیل به سایر شیوه‌ها شود. باید از هنرمندان، اهل قلم و... کمک بگیریم تا برنامه‌های غیر مستقیم تدوین شود. اینها کارهایی هستند که باید پایلوت آن در تهران اجرا شود که چگونه می‌توانیم مردم را متقاعد رعایت دستورالعمل‌ها کنیم اولین راهکار ما قبل از بستن این است که فاصله‌گذاری هوشمند، نظارت بر پروتکل‌ها و زدن ماسک را به عنوان ۳ اصل اساسی به خوبی در تهران اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اعمال الکتیو مردم ۴ یا ۵ ماه به تاخیر افتاده است، اظهار کرد: امروز دیگر بیش از این نمی‌توان صبر کرد. ما باید امروز فکر کنیم تا طرفیت تخت‌های غیر کرونایی را حفط کنیم. اما نباید تمام بیمارستان‌هایمان را گرفتار پدیده کرونا کنیم. باید برنامه ریزی کنیم در تهران بزرگ که تعدادی از بیمارستان‌ها را برای بیماران مبتلا به کرونا و تعدادی را برای بیماران الکتیو غیر کرونایی بگذاریم. نمی‌توان تنها به تفکیک طبقات میان بیماران مبتلا به مرونا و غیر کرونایی اکتفا کرد. مکان‌های مشترک در بیمارستان وجود دارد که می‌تواند سبب چرخش بیماری بین طبقات شود. از این رو باید بیمارستان‌های پذیرنده بیماران مبتلا به کرونا از سایرین جدا شود.

ایسنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی مجاهدی

خرید کتاب439

توسعه یک ماده ضدباکتری جدید علیه باکتری اشرشیاکلی

توسعه یک ماده ضدباکتری جدید علیه باکتری اشرشیاکلی

محققان دانشگاه "آلیکانته"(UA) اسپانیا در مطالعه اخیرشان موفق به طراحی ماده ضدباکتری جدیدی علیه باکتری اشرشیاکلی شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، محققان دانشگاه آلیکانته(UA) یک ماده ضدباکتری جدید علیه باکتری اشرشیاکلی(E.coli) طراحی کرده‌اند. اشرشیاکلی باکتری موجود در ریزاندامگان همزیست دستگاه گوارش افراد و حیوانات است و به بیماری‌های عفونی مانند اسهال مسافرتی، اسهال خونی و حتی نارسایی کلیه منجر می‌شود. این فناوری از دو مولکول به نام‌های "پل-ان"(Poll-N) و "یوکِی-سی"(UK-C) با خاصیت ضدمیکروبی در برابر باکتری‌های اشریشیاکلی تشکیل شده است.

محققان اظهار کردند، ملکول‌های "پل-ان" (Poll-N) و "یوکِی-سی"(UK-C) پروتئین‌های فاژ اصلاح شده با مانده اسید آمینه با بار مثبت هستند که نه تنها تقریبا ۹۰ درصد از سویه‌های آزمایش شده اشریشیاکلی را از بین می‌برند، بلکه هیچ تاثیری روی سایر باکتری‌ها ندارند. کاربرد آن به عنوان یک ماده ضدمیکروبی خاص علیه اشریشیاکلی در مورد مواد غذایی آلوده، مواد آرایشی یا آب و همچنین برای درمان بیماری‌ها(عفونت‌ها) ناشی از این باکتری به طور بالقوه جالب است.

"فرانسیسکو جی مارتینز موجیکا"(Francisco J. Martínez Mojica) یکی از محققان این مطالعه است. وی کاشف سیستم‌های کریسپر است و وی کمک زیادی در زمینه توسعه روش ویرایش ژنتیکی کریسپر-کس ۹ کرده است. در زمینه سلامت، این ماده ضدباکتری جدید به عنوان یک ماده جایگزین برای جایگزینی با آنتی بیوتیک‌ها است که از بروز عوارض جانبی نیز جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این محققان توضیح دادند که این ماده ضدباکتریایی تأثیر کمتری بر بقیه ریزاندامگان همزیست بدن بیمار دارد. ریزاندامگان همزیست یا ریزسازوارگان همزیست(Microbiome یا Microbiota ) به معنای کلی و فراگیر زیست‌بوم ریزاندامگان، همهٔ ژن‌ها و تودهٔ یاخته‌ای ریزاندامگان با در نظر نگرفتن سرده و گونه‌ی آنها، مستقر در یک بخش ویژه را گویند. ریزاندامگان همزیست، رابطهٔ همزیستی با جانور میزبان دارند. این به این معنی است که این ریزاندامگان هم می‌توانند همسفره باشند، هم بیماری‌زا.

اگرچه بیشتر سویه‌های اشریشیاکلی معمولاً کاملاً بی‌ضرر هستند، اما چندین سویه وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های مختلف شوند. بنابراین مولکول‌های تولید شده توسط محققان دانشگاه آلیکانته در هر فرآیند بیوتکنولوژیکی، بالینی و صنعتی که نیاز به از بین بردن کامل یا جزئی باکتری‌های اشریشیا کلی دارد، مفید هستند.

ایسنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی مجاهدی

خرید کتاب739

برنامه همکاری‌های راهبردی ایران و چین دربردارنده منافع راهبردی دوجانبه است

برنامه همکاری‌های راهبردی ایران و چین دربردارنده منافع راهبردی دوجانبه است

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری کشورمان تأکید کرد، برنامه همکاری‌های راهبردی ایران و چین از موضع برابر، بر مبنای دیدگاه‌های مشترک و با هدف‌گذاری حمایت از چندجانبه‌گرایی طراحی می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی، رئیس دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به عزم ایران و چین برای امضای یک سند همکاری ۲۵ ساله نوشت: «برنامه همکاری‌های راهبردی ایران و چین از موضع برابر، بر مبنای دیدگاه‌های مشترک و با هدف‌گذاری حمایت از چندجانبه‌گرایی طراحی می‌شود و ترسیم‌کننده چشم‌انداز مراودات میان‌مدت و بلندمدت دو کشور در حوزه‌های مختلف و دربردارنده منافع راهبردی دو کشور است.»

ایسنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی مجاهدی

خرید کتاب739

خواهان روابط صمیمانه با دیگر قوا هستیم/بورس با استحکام به راهش ادامه دهد

خواهان روابط صمیمانه با دیگر قوا هستیم/بورس با استحکام به راهش ادامه دهد

رییس‌جمهور با اشاره به تصمیم ستاد کرونا برای محدودیت در افزایش اجاره مسکن، بیان کرد: این تصمیم بر بازار اجاره تاثیرگذار بوده است. تصمیمات دیگری هم گرفته شده که به هماهنگی بانک ها و وزارت راه نیاز دارد که در جلسات آینده این تصمیمات را اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با بیان اینکه یکی از اهداف دولت توسعه استان‌های محروم به ویژه سیستان و بلوچستان بود، اظهار کرد: گازرسانی به استان و توسعه بندر چابهار، اتصال راه آهن چابهار به راه آهن اصلی کشور از اقدامات مهم دولت بود. دیروز ریل گذاری راه آهن از سمت زاهدان به چابهار آغاز شد و امیدوارم تا پایان سال وزارت راه این راه آهن را به ایرانشهر و خاش برساند. این راه آهن یک طرح بین المللی است و به راه آهن های منطقه و اروپا متصل می شود. ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی را با آبیاری مدرن تجهیز کردیم. از وحدت اقوام و مذاهب و ایجاد امنیت خوب بسیار خوشحال هستم.

وی افزود: تصمیات مهمی درباره مسکن، بورس و ارز اتخاذ کرده‌ایم. اعتراف می کنم عقب ماندگی در مسکن داشته و دلیل آن این بود که برخی طرح های ما اجرایی نشد. گرفتار بودیم که مسکن ناتمام و بدون خدمات را به جایی برسانیم؛ بنابراین دچار عقب ماندگی شدیم، اما ۲۵۰ هزار هکتار زمین اطراف شهرها و روستاها به وزارت راه اختصاص داده شد که به زودی به یک میلیون هکتار می‌رسد تا زمین مورد نیاز را تهیه کنیم و وزارت راه بتواند شهرک ها را طراحی کند. سیصد هزار نفری  که پول در بانک گذاشته اند به عنوان مسکن یکم، تهیه مسکن آنها در اولویت باشد. مستأجران هم در اولویت هستند. ثبت نام و ... در سامانه وزارت راه انجام شده و اولویت دارها مشخص شده است.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به تصمیم ستاد کرونا برای محدودیت در افزایش اجاره مسکن، تصریح کرد: این تصمیم بر بازار اجاره تاثیرگذار بوده است. تصمیمات دیگری هم گرفته شده که به هماهنگی بانک ها و وزارت راه نیاز دارد که در جلسات آینده این تصمیمات را اعلام می کنیم که کمک خوبی برای مستأجران خواهد بود.

روحانی بیان کرد: بورس باید با استحکام راه خود را ادامه دهد. مردم به بورس و دولت اعتماد کرده‌اند و همه مسئول هستیم تا از اموال مردم حفاظت کنیم و باید عرضه اولیه را زیاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سهام شناور عرضه می‌شود، شرکت ها هم باید سهام خود را عرضه کنند. شاهد استحکام بورس خواهیم بود. سی درصد دیگر سهام عدالت هم برای عید غدیر آزاد می شود. سی درصد دیگر هم برای ۲۲ بهمن آزاد می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه صادرکننده کالا و خدمات نباید فکر کند ارز مال اوست و هر زمان خواست ارز را بیاورد، گفت: هر کسی موظف است پس از سه ماه ارز را ارایه کند ولی اگر به تاخیر افتاد، بانک مرکزی ارز را با قیمت روز می‌خرد. برخی صادر کننده‌ها  ارز را نمی آورند تا ارز گران تر شود و گران تر بفروشند. این کار خیانت به کشور و اقتصاد است. اگر کسی خواست به مردم فشار بیاورد برای ما قابل تحمل نیست. از روسای قوه مقننه و قضاییه تشکر می کنم که از برخورد با کسی که ارز را نیاورد حمایت کرده‌اند. نظر دولت و سایر قوا در این زمینه نظر واحد است.

روحانی با بیان اینکه وزارت خارجه سمبل قدرت سیاسی ماست و شخص وزیر هم سمبل وزارت خارجه است، گفت: امام اهمیت خاصی برای احترام به وزیر خارجه قائل بود. رهبری هم همیشه از دولت و وزارت خارجه حمایت کردند. در این ۷ سال کارهای بسیار بزرگی انجام شده که دشمنان هم ناچار شدند عظمت آنها را بپذیرند.

وی افزود: کنار گذاشته شدن ۶ قطعنامه فصل ۷ شورای امنیت اقدام بی نظیری بود و یک پیروزی سیاسی دائمی در تاریخ ایران است. ۶ قطعنامه بدون اجرا شدن در یک روز لغو شد. همچنین ایران توانست پرونده پی ام دی را ببندد. همچنین ایران از لیست سیاه اف ای تی اف خارج شد. توافق با عراق برای لایروبی اروند، کنوانسیون خزر و حضور ایران در اتحادیه اوراسیا انجام گرفت. ما نگاه استراتژیک و روابط خارجی داریم که این نگاه بر اساس تعامل بسیار خوب و سازنده با کشورهای منطقه و همسایه است و روابط خوبی با همسایگان داریم به جز دو همسایه‌ای که خود نخواستند روابط داشته باشیم. همچنین رابطه خوبی با چین و هند و روسیه و حتی اروپا داریم؛ البته اروپا در مقطعی تحت فشار امریکا نتوانست خوب عمل کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که هدف دشمن ابتدا جدایی بین ملت و نظام و بعد ایجاد اختلاف میان مسئولان است، خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند مردم را از نظام مایوس کنند ولی ما نباید چنین اجازه ای به آمریکا و اسرائیل بدهیم. دولت خواهان روابط صمیمانه و در چارچوب قانون اساسی با سایر قوا است. ما این مسیر را ادامه می دهیم خواست ملت هم این است که سه قوا دست به دست هم دهند و مشکلات حل و فصل شود. الان با وجود دشمنی ها و تحریم ها شرایط تنش و بگو مگو نیست.

روحانی با بیان اینکه دولت به دنبال تحقق وعده های خود به مردم است گفت: مردم هر هفته شاهد افتتاح های جدید هستند. ۱۹ تیر هم تولید سه و نیم تن آهن اسفنجی و پروژه بافت بلوچ افتتاح می شود.

روحانی در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به این که موج اول کرونا با همکاری همه کنترل و در اردیبهشت آرامش برقرار شد اظهار کرد: از نیمه دوم خرداد با موج جدیدی از کرونا در استان هایی مواجه هستیم که شامل موج اول نمی شدند که ان شاءالله از آن عبور می کنیم. به تمامی استانهایی که شرایط قرمز دارند اختیار داده ایم که محدودیت های موقت اتخاذ کنند و هر تصمیمی که بگیرند و در ستاد مرکزی تایید شود اجرا شود.

رییس‌جمهور گفت: به وزارت بهداشت اختیار داده ایم که مراکز پرجمعیت که پروتکل ها را رعایت نمی کنند تعطیل کنند مراسم عروسی و عزا تا اطلاع ثانوی تعطیل است. در اماکن شلوغ هم باید ماسک زده شود و کسی که ماسک نزند نمی تواند خدمات دریافت کند. استفاده از ماسک در اماکن شلوغ مثل ادارات، مترو و اتوبوس و اجتماعات الزامی است. توقع ما این است که با همکاری هم بتوانیم وارد مرداد آرامتری بشویم.

ایسنا 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی مجاهدی

خرید کتاب137

طراحان و سیاستمداران آمریکایی با همراهی کشورهای مرتجع منطقه و مشارکت فریب خوردگان و وفاداران به طاغوت، ایده «کودتا قبل از جنگ» را با شعار «نجات قیام ایران بزرگ» آغاز کردند، اما هرگز تصور نمی کردند اعتراف یک خلبان هموطن پته دومین توطئه بزرگ آمریکایی ها در ایران را روی آب بریزد.

به گزارش ایسنا، طراحان و سیاستمداران آمریکایی ۸۱ روز پس از شکست و رسوایی سنگینِ عملیات پنجه عقاب در صحرای طبس توطئه تسخیر پایگاه هوایی نوژه همدان را طرح ریزی کردند، اما هرگز تصور نمی کردند که در تور اطلاعاتی نیروهای امنیتی کشورمان در پارک لاله گرفتار شوند و آرزوی بمباران جماران و فرودگاه مهرآباد و  دستگیری گسترده مسوولان سیاسی کشورمان به دلشان بماند.

خرابکاران و کودتاچیان داخلی و خارجی پسّ از رسوایی عملیات صحرای طبس در ایران به هر دری زدند تا نظام نوپای جمهوری اسلامی را زمین گیر کنند.  با این هدف عملیاتی نظامی را طراحی کردند و به همراهی چند تن از افسران ارتش شاهنشاهی   برای بازگرداندن شاپور بختیار که دو سال قبل‌تر با لباس مبدل از ایران فرار کرده بود، دل خوش داشتند.

حسن روزی‌طلب نویسنده کتاب «صخره سخت، بررسی پرونده‌های امنیتی در جمهوری اسلامی» نوشت: امیرعبدالله نجفی، فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش در خاطراتش اظهار می‌دارد: قبل از اینکه پایگاه هوایی وارد عمل شود، خلبانی به نام عباس دهقان با تلاش فراوان نزد سیدعلی خامنه‌ای نماینده امام خمینی در ارتش می‌رود و به ایشان اطلاع می‌دهد چنین قضیه‌ای از پایگاه همدان می‌خواهد انجام شود.»

عباس دهقان در اعترافات خود از قصد کودتاچیان این گونه نوشت: «در پایگاه هوایی نوژه خدمت می‌کردم ...در تهران، به منزل نعمتی رفتم. به من گفت: «مأموریت تو بمباران بیت امام و تلویزیون است و ما می‌توانیم تا ۵ میلیون نفر را بکشیم و اگر هم لازم شد در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس یا روی ناو آمریکا در خلیج‌فارس فرود بیاییم.» من به او گفتم شما با مردم مخالفید یا با حکومت که این همه کشت و کشتار می‌خواهید بکنید؟ گفت: «ما با حکومت مخالفیم ولی هرکس هم که بخواهد مانع کار ما بشود چاره‌ای نداریم جز اینکه همه را بکشیم.»

خلبان هواپیمایی که مامور بمباران جماران و صدا و سیما شده بود، ادامه داد: این موضوع برای من خیلی ثقیل بود و چون از مخالفت کردن با آنها هم به ویژه در منزل نعمتی هراس داشتم، گفتم من بیت امام را نمی‌توانم بزنم ولی تلویزیون را می‌زنم. پس از کمی صحبت از او جدا شدم و به خانه‌مان رفتم و موضوع را با مادرم که زنی ساده و مسلمان بود در میان گذاشتم. مادرم به شدت ناراحت شد و گفت: «تو نه‌تنها این کار را نباید بکنی، بلکه باید خبر بدهی و جلوی این کار را بگیری و اگر اطلاع ندهی شیرم را حلالت نمی‌کنم و از تو رضایت ندارم.» بالاخره تا ساعت ۱۲ شب با مادرم و برادر کوچک‌ترم درباره این موضوع صحبت می‌کردیم و تصمیم گرفتم موضوع را به جایی یا به کسی اطلاع بدهم ولی چون نعمتی گفته بود در جاهای مختلف نفر داریم و خیلی‌ها از جمله آیت الله شریعتمداری این کار را تأیید کرده‌اند، می‌ترسیدم به هر کسی این موضوع را بگویم.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتم موضوع را به آقای خامنه‌ای بگویم و برای محکم کاری، موضوع را روی کاغذ نوشتم و در خانه گذاشتم و به برادرم گفتم اگر بلایی سر من آمد و برنگشتم به هر ترتیبی شده این موضوع را به جایی خبر دهد و جلوی آن را بگیرد. ساعت ۱۲:۳۰ شب از خانه بیرون آمدم و به کمیته تلفن زدم و گفتم یک خبر خیلی مهمی دارم که باید حتماً به آقای خامنه‌ای بگویم. مرا به کمیته بردند و چون زیاد سؤال می‌کردند، گفتم من یک خلبان هستم و موضوع براندازی در کار است. ساعت ۴:۳۰ صبح بود که رفتیم منزل آیت‌الله خامنه‌ای و جریان را برای ایشان گفتم و ایشان دیگران را مطلع کردند.

کودتاچیان قرار بود با ۳۰ هواپیما، ۶۰ خلبان و کمک خلبان و ۵۰۰ نظامی اقامتگاه رهبر فقید انقلاب اسلامی در جماران و ساختمان‌های ریاست‌جمهور، نخست‌وزیری، مجلس شورای اسلامی و چند نقطه مهم دیگر تهران را بمباران کنند، رادیو و تلویزیون را بگیرند و بختیار خود را به عنوان رییس دولت جدید معرفی کند.

مجید نداف، عضو کانون راویان و پژوهشگران دوران جنگ گفت: در جریان کودتای نوژه تیم بختیار در بغداد فعال بود.

محسن رضایی، مسؤول وقت اطلاعات سپاه در خاطراتش از نحوه کشف و خنثی سازی کودتای نوژه نوشت: پیش آقای خامنه ای که آن زمان  نماینده حضرت امام در ارتش بود، رفتم. به ایشان گفتم که اطلاعات ما رد و خط یک کودتا را در ارتش پیدا کرده است‌. برخی از سرنخ‌ها و اطلاعاتی که از جلسات کودتاچیان داشتیم را به ایشان گفتم، ایشان پرسید چه مقدار جدی است؟ من گفتم که کودتا قطعی است ولی زمان شروع و نقطه ها را هنوز کشف نکرده ایم.

وی ادامه داد: بعد از اعتراف این خلبان جوان متوجه شدیم نیم ساعت از شروع کودتا گذشته است. کودتاچیان با ماشین و اتوبوس پس از جمع شدن در پارک لاله به سوی پایگاه نوژه همدان حرکت کرده بودند. وقت بسیار کم بود. قرار کودتاچیان این بود از داخل پایگاه چند عامل نفوذی به آنها کمک کنند و درِ پایگاه را باز کنند و آنها از بیرون پایگاه با سرعت خود را به آشیانه هواپیماها برسانند و سوار هواپیماها شده و نقاط مورد نظر از جمله محل سکونت حضرت امام (جماران)، صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی بمباران کنند.

رضایی افزود: تنها راه را در این دیدم که به سپاه همدان و اطلاعات سپاه که نزدیکترین واحدهای ما به محل کودتا بودند بگویم که خود را به در پایگاه نوژه برسانند. قرار کودتاچیان این بود که در ۱۰۰ متری در پایگاه در یک گودالی معینی جمع شوند و پس از آنکه سازماندهی کردند و با عناصر داخل هم هماهنگ شدند به پایگاه حمله کنند. ساعت شروع کودتا ۱۰ شب بود. برادران را تلفنی توجیه کرده بودم که هر کدام یک پیشانی بند همراه داشته باشند و در آن گودال مثل خود کودتاچیان وارد شوند و با همه با شوخی و دوستانه برخورد کنند وقتی که همه کودتاچی‌ها جمع شدند، پیشانی بندها را ببندد و با تکبیر آنها را دستگیر کنند. ساعت از ۲۳ گذشته بود، من از پشت تلفن صدای آنچنان تکبیری را شنیدم که فکر می‌کنم دشت اطراف پایگاه از ندای الله اکبر می‌لرزید.

در کتاب «کودتای نوژه» نوشته عبدالله شهبازی، به خاطرات نماینده امام در ارتش درباره کودتای نوژه اشاره کرده و به نقل از آیت الله خامنه ای آمده است: سپاه آن روز خوب جنبید. ... ما دیگر دل ‌دل می‌ کردیم. عصر آمدیم شورای انقلاب، می‌ دیدیم آنجا آرام نمی ‌گیرد. دلم می ‌خواست از امام کمک بگیرم. به آقای هاشمی گفتم بیا برویم خدمت امام، بگوییم امشب چه اتفاقی قرار است رخ دهد. من و آقای هاشمی با هم سوار ماشین شدیم، رفتیم جماران، خدمت امام. گفتیم با امام کار واجبی داریم... گفتیم چنین قضیه ‌ای در شرف انجام است و شما در جماران نمانید. امام به ‌دقت گوش می ‌کردند، ولی با کمال خونسردی گفتند: «نه.» اصرار کردیم، خواهش و التماس کردیم که از اینجا بروید؛ خطرناک است. ایشان مُصر و قرص گفتند: «نه». وقتی دیدند خیلی اصرار می‌ کنیم، گفتند: «شما برای من نگران نباشید. امشب اتفاقی برایم نمی ‌افتد.» این حرف امام در گوشم صدا کرد که ایشان با قاطعیت گفتند «اتفاقی برایم نمی ‌افتد». به من گفتند: »شما بروید، مواظب اوضاع باشید. از آنجا به من تلفن بزنید. اگر حادثه ‌ای پیش آمد؛ فردا از رادیو و تلویزیون با مردم صحبت می‌ کنم.»

امیررضا ستوده هم در جلد ششم کتاب «پا به پای آفتاب» به نقل از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که آن زمان عضو شورای انقلاب اسلامی بود، نوشت:‌ من و آقای خامنه‌ای خدمت امام در جماران رفتیم و مشروح ماجرا را گفتیم. ایشان بر خلاف ‎‌معمول که در جلسات نمی‌خندیدند و خیلی جدّی برخورد می کردند، آن روز خیلی ‎‌متبسّم و خندان بودند و جلسه را با شوخی توأم کردند. این نشان می داد که مطمئن اند که ‌قضیهِ مهمی نیست. فرمودند: «قابل باور نیست. توی این مردم نمی شود کودتا کرد. این‎‌کودتاچی‌ها بالاخره باید از آسمان به زمین بیایند. پس توی این مردم چه جوری زندگی می کنند؟ این آقایی که می گویند در خارج باید بنشیند و وافور بکشد (بختیار)، کسی راضی می‌شود که بیاید به ایران و اینجا کشته شود؟ ما جزئیات ماجرا را گفتیم و ایشان فرمودند: «خوب با این آمادگی که به ما دادید، دیگر دلیلی ندارد از خانه بیرون رویم، اینها به اینجا نمی رسند، خداوند این جوانان و این افرادی را که در جریان هستند، توفیقشان بدهد.» بعد هم به ما قوّت قلب دادند.

کودتا در ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۹ با دستگیری و کشته شدن کودتاچیان پایان یافت.

امام خمینی (ره) در بیستم تیرماه طی سخنان بلندی به یاری و نصرت خدا در حفظ و پیشبرد انقلاب اسلامی اشاره کردند که فرازی از بیانات ایشان چنین است: «مگر ملت ما حالا دیگر نشسته آنجا که یک فانتوم و دو فانتوم کاری انجام بدهد. این احمق‌ها نفهمیدند این را که با چهار تا مثلًا سرباز- سربازها که با اینها موافق نیستند- با چهار نفر از این درجه‌دارها مثلًا و امثال اینها می‌‏شود یک مملکت ۳۵ میلیونی که همه مجهز هستند، اینها بتوانند فتح کنند. اینها غلط فکر کردند. این‌ها نفهمیدند که شوروی با همه قدرتی که دارد و با همه ابزاری که دارد و با همه سلاح‌های مدرنی که دارد، در افغانستان پوزه‏ اش به خاک مالیده شده. در عین حالی که اینها یک حماقتی است، منتها بعضی جوان‌ها، بیچاره‏ ها، نفهم‌ها اینها را وادار می‌‏کنند یک همچو کاری بکند. یک همچو کارهایی که همین دو- سه روز مثلًا [بود]. توطئه ای که معلوم است چنانچه موفق به کشفش هم نشده بودیم و قیام هم کرده بودند مردم آن را خفه می کردند، این احمق ها نفهمیدند ... این ها یک حماقتی است ... خوب، این ها نمی فهمند که اگر چنانچه فرضا هم شما از پایگاه همدان پا شده بودید و آمده بودید، فرض کنید چند تا جا هم کوبیده بودید، شما بالاخره باید زمین هم بیایید، یا همان آسمان می مانید، ما از این امور نمی ترسیم.»

رهبر فقید انقلاب اسلامی متذکر شدند: «این اشخاصی که خیال کردند که یک کودتایی بکنیم و یک چند نفر را بکشیم و یک مثلاً جاهایی را بکوبیم اینها خیال می‏ کنند که یک جاست مرکز، یک محله است مرکز یا چند محله است مرکز. اگر فرض کنیم آن محل، آن محل کوبیده بشود همان طور که در کودتاهای دیگر وقتی آن رأس را می ‏کوبیدند دیگر، دیگران کم کار داشتند یا کار نداشتند حالا هم این طوری است. حالا همه خانه‏ ها مرکز است، همه افراد ملت ما سپاه اسلام هستند. مسئله، مسئله عقیدتی است نه مسئله مادی.»

هفت ماه بعد از نافرجام ماندن دومین اقدام نظامی و کودتای آمریکایی ها در ایران، سرهنگ خلبان جواد فکوری وزیر دفاع در نامه ای به امام خمینی درباره نحوه رفتار با بازماندگان کودتای نوژه، اینگونه نوشت: پیرو اوامر آن رهبر درباره بررسی وضع بازماندگان معدومین کودتای نافرجام، به سه نفر از پرسنل نیروی هوایی، تیپ نوهد و نیروی زمینی جمهوری اسلامی مأموریت داده شد که به پیگیری این امر بپردازند. اینک خلاصه اقدامات انجام شده و پیشنهادها را به عرض می‏رساند. چون سکونت این عده در خانه‏‌های سازمانی مغایر با اصول حفاظتی بوده، برای سهولت بیشتر آنان، قرار شد منازل سازمانی آنها تخلیه شود. با توجه به هزینه زندگی و مسکن، به هر خانواده با یک فرزند مبلغ ۳۰ هزار ریال و در ازای هر فرزند اضافی مبلغ ۵۰ هزار ریال به خانواده‏ها پرداخت شود. وامی جهت خرید خانه به خانواده‏‌ها پرداخت و در ازای بازپرداخت این وام مقدار کمی از مستمری آنها کم شود. ضمناً گزارش هیأت بررسی مشکلات خانواده‏‌های معدومین به پیوست جهت مقتضیات اوامر عالی تقدیم می‏گردد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هم در پاسخ به این نامه نوشتند: «مراتب فوق مورد موافقت است. امید است خانواده این اشخاص در دامان اسلام و ملت اسلامی با رفاه زندگی کنند و سعادت خویش را در دنیا و آخرت تأمین کنند. از خداوند تعالی سعادت و سلامت ملت مسلمان را خواهانم.

ایسنا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
علی مجاهدی