امروزه غنی سازی خوراکی های مختلف با انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد موثره ی گیاهی به یکی از روند های اصلی در محصولات مواد غذایی تبدیل شده است. در روش غنی سازی یک یا چند ماده مغذی به مواد غذایی در شرایطی که آن مواد در غذا به طور طبیعی وجود نداشته باشد یا مقدار آن ها کمتر  از میزان طبیعی اولیه باشد،به منظور پیشگیری و یا اصلاح کمبود ناشی از یک یا چند ماده مغذی که در کل جامعه و یا گروه های خاصی از جمعیت وجود دارد. در بین مواد غذایی ، آدامس نیز از این روند استثنا نبوده است.

برای غنی  سازی آدامس نیز ، از ترکیبات مختلفی استفاده می کنند که یکی از مهمترین و با اهمیت ترین آنها ، زردچوبه ، ادویه پرطرفدار مشرق زمین است .اصلی ترین منبع کورکومین پودر زردچوبه به شکل سنتی است. اگرچه این شکل از کورکومین در دسترس و ارزان است اما باید توجه داشت که درصد کورکومین در زردچوبه بیش از ۵ درصد نیست. از طرفی فراهم زیستی پایین کورکومین موجود در پودر زردچوبه درصد جذب آن را کاهش می دهد. از دیگر اشکال کورکومین عصاره های زردچوبه می باشد که درصد کورکومین در آنها بین ۹۰ تا ۹۵ درصد است.

در حال حاضر در دانمارک و آمریکا، آدامس های دراژه با 1 % زردچوبه تولید می شود.

در ایران نیز شرکت های داروسازی موفق به تولید قرص حاوی کورکومین شدند. آدامس‌های ایرانی نیز در ماه‌های اخیر وارد این مسیر پر سحر و جادو شده اند. شرکت ایران زاک با بیش از 40 سال سابقه در تولید انواع آدامس ، با توجه به نیاز مشتریان خود ، محصول جدیدی با نام آدامس نواری موزی اوینا حاوی کورکومین به بازار ارائه کرده است. ویژگی این آدامس جذب بالای کورکومین به کار رفته در آن و همچنین استفاده نکردن از رنگ های مصنوعی است. دقت نمایید که کورکومین موجود در آدامس های زرچوبه ای تا ۱۰ برابر جذب بالاتری از شکل سنتی آن دارد.

 

اما اگر برایتان این سوال مطرح است که کورکومین دقیقا چیست باید بگوییم که کورکومین ماده موثر زردچوبه است و بسیاری از مطالعات کشت سلولی،  حیوانی و بالینی انجام شده در یک قرن اخیر حکایت از این دارند که کورکومین به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد تکثیر سلولی بوده است، که آن را به عنوان یک مکمل ارزشمند در پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماریها مستعد نموده است.

کورکومین به  عنوان خنثی کننده رادیکال ها آزاد و مهار کننده  گونه های فعال اکسیژنی و نیتروژنی مطرح شد. به عنوان یک آنتی اکسیدان کورکومین در درمان بسیاری از بیماریها مانند پارکینکسون و بیماریهای خود ایمنی ،  آرتروز و حتی سرطان موثر است. حتی مشخص شده که خواص آنتی اکسیدانی کورکومین از ویتامین های E و C بیشتر است.

از دیگر خواص کورکومین ضد التهاب و ضد عفونی کنندگی آن است، همچنین به دلیل طیف گسترده ای از خواص بیولوژیکی و دارویی، اغلب به عنوان یک عامل " درمان" نامیده می شود.

از خواص کورکومین می توان به این موارد اشاره کرد:

· تقویت سیستم ایمنی بدن به جهت خواص آنتی میکروبیال و آنتی ویروسی

· خواص آنتی اکسیدانی قوی

· کاهش احتمال ابتلا به سرطان از طریق مداخله در انتقال پیام های بین سلولی و کاهش التهاب

· سلامت قلب و عروق به جهت خواص ضد انعقادی و کاهش ال دی ال خون

· کاهش علایم آرتروز به علت خواص ضد التهابی قوی

· بهبود عملکرد و سلامت مغز

· جلوگیری از پیری

· نقش محافظت‌کننده در مقابل استرس و افسردگی

· کنترل وزن و تبدیل چربی های بد به خوب با کورکومین

· جلوگیری از بیماری‌های کبدی و ریوی

· بهبود و پیشگیری از مشکلات پوستی و افزایش زیبایی پوست

· کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

· کاهش ابتلا به دیابت نوع 2

· کاهش التهاب ناشی از خشکی چشم

· بیماری‌های التهابی روده‌ای: بیماری کرون و بیماری التهاب زخمی شونده روده بزرگ (کولیت اولسراتیو)

 

منبع : مشرق نیوز

خرید کتاب